Het mag geen geheim heten dat 2023, als een jaar van de eerste economische correctie na de diepe economische crisis van 2008-2014, door vele ondernemers werd ervaren als een taai jaar. Er vloeide op zich weinig bloed, maar het was toch weer even een reminder dat niets voor altijd is.
Sinds het allereerste begin van 2024 hebben wij echter gemerkt dat de ondernemers weer volop aan de slag zijn gegaan om het economische schip weer vol in de zeilen te zetten. En dat werkt, want we varen nu op een gezonde basis.
Wat mij persoonlijk erg opvalt, is dat ik tegenwoordig veel ondernemers van mijn eigen generatie spreek die kennelijk de prikkel hebben gevoeld om nu eens serieus over de toekomst na te denken. Dat deden we natuurlijk altijd al wel, maar het daadwerkelijk actie ondernemen werd toch vaak voor ons uitgeschoven. Ik begrijp hen volkomen: het is voor ondernemers heel moeilijk (confronterend) om zich voor te bereiden op het stoppen. En ik kan het weten!
Toch werkt zo’n economisch dipje kennelijk als een ‘wake-up call’ en dat is prima. Op basis van het verleden hebben we nu weer een jaar of zeven economische groei voor de boeg, waarin we als ondernemers de gelegenheid krijgen om dit soort zaken te gaan voorbereiden en te regelen.
De eerste vraag die de ondernemer zichzelf dient te stellen, is of de onderneming voortgezet wordt door collega’s of kinderen, verkocht wordt, of in sommige gevallen gewoon beëindigd wordt. Vervolgens worden vaak de accountant en/of de bank betrokken bij het voorgenomen traject. Soms worden er externe consultants ingeschakeld die op zoek gaan naar een koper en het verkooptraject begeleiden. Allemaal heel goed. Dit zijn geen trajecten waar een ondernemer doorgaans verstand van heeft, dus professionals zijn hierbij een goede investering voor een beter resultaat.
Toch heb ik ervaren dat één aspect in heel veel gevallen, namelijk de bedrijfshuisvesting, bij deze adviseurs zwaar onderbelicht blijft. Ik begrijp dat ook wel. Accountants zijn cijfertechneuten en verkoopconsultants hebben natuurlijk vaak focus op de verkooptransactie.
Toch is het belangrijk dat ondernemers zich van tevoren goed vergewissen van de gevolgen voor hun eigen positie met betrekking tot hun bedrijfshuisvesting, welke vorm ze dan ook kiezen. Dit kan achteraf substantieel geld schelen.
Ik ben graag bereid om hier vrijblijvend met jullie over van gedachten te wisselen.
Voor reacties: toin.saris@sarisenpartners.nl of 06 21 55 55 23