De Facebookpixel

De randverschijnselen van Facebook die naar voren zijn gekomen gezien de privacy-onveiligheid van Facebook

 

Mark Zückerberg mocht zich recent laten interviewen door senatoren van het Amerikaanse Congres. Een serieuze aangelegenheid waarvoor hij zelfs zijn T-shirt en spijkerbroek had verruild voor een maatpak met stropdas. Het was dus kennelijk ‘serious business’ voor hem en gezien de reactie van de beurs op alle negatieve berichten rondom Facebook had hij daar ook alle reden toe. Je verliest immers niet elke dag enkele miljarden dollars in enkele uren tijd.

Old School versus Young Talents

Ik vond de randverschijnselen rondom dit circus eigenlijk vele malen interessanter dan het verhoor zelf. Het gaf namelijk haarfijn inzicht in de enorme kloof tussen de generatie waaruit het Amerikaanse bestuurlijke establishment (babyboomtijdperk) bestaat en sommige hedendaagse ondernemers die in staat zijn gebleken om 2 miljard leden aan zich te binden. Wie regeert wie nu eigenlijk en op welke wereldschaal????

Spy on me!

Een interessante bijvangst vond ik zelf de openbaring van het bestaan van een Facebookpixel!  En meer dan dat nog: het aantal partijen, waaronder zelfs Ziektekostenverzekeraars maar zelfs ook een ziekenhuis, die via deze elektronische spion ons ‘discrete’ zoekgedrag naar enge ziektes, gepersonificeerd doorsturen naar Facebook om vervolgens advertenties op ons los te laten die ons kennelijk moeten beïnvloeden om, zonder dat we daar erg in hebben, goedkopere medicijnen of behandelingsmethodes te kiezen.

Privacy politie

Hoe eng is dit? Behoorlijk eng zou ik zeggen. Althans, indien we zelf niet meer in staat zijn om met een gezond verstand onze eigen afwegingen te maken. Op medicijngebied is dat natuurlijk  onmogelijk vanwege dat we immers niet allemaal medicijnen hebben gestudeerd. Partijen die op deze manier van dit vertrouwen misbruik maken moeten wat mij betreft aangesproken worden. Maar door wie? Wie is in staat om dit te signaleren en te beoordelen? Als zelfs een congreslid niet eens weet dat Facebook de kost verdient met advertenties wordt het wel heel lastig om hen het toezicht op deze ontwikkeling te geven. Dat leidt dan al snel tot doorgeslagen wetgeving als waar we met de wet WVG op afstevenen. Een sportclub die geen foto van een winnend elftal meer mag publiceren zonder uitdrukkelijke toestemming van ALLE ouders van de voetballertjes, mag met recht een maatschappij-ontwrichtende wet genoemd worden!

Eigen verantwoordelijkheid

Privacy bestaat NIET meer! Onze nieuwe digitale sociale omgeving brengt ons veel gemak! Wij moeten allemaal ZELF de grenzen van onze privacy bewaken en daar zullen slachtoffers bij vallen. Noem het ‘collateral damage’. Wij willen niet anders, de aan- en afknop bedienen we immers zelf.  En Zückerberg was, als ‘beloning’ voor zijn geweldige diensten, na afloop van de hoorzitting op de beurs weer een paar miljard rijker.

Voor reacties: toin.saris@sarisenpartners.nlLees ook: Vraagtekens.

(Bron afbeelding: http://weknowmemes.com/2012/06/facebook-vs-big-brother)