Het is tijdens de laatste jaren van de afgelopen economische crisis behoorlijk rustig geweest met de ego strelende advertenties van de makelaars. Waar voorheen zowel woning- als bedrijfsmakelaars elkaar leken af te troeven in het aantal panden dat in de gedrukte media te koop werd aangeboden, zakte het paginabrede geweld gedurende de crisis als een pudding in elkaar en werd het stil aan het makelaarsfront. Logisch natuurlijk want adverteren kostte veel geld en waar geen markt is, zijn dat (voor klanten) kosten op sterfhuis.
Wij waren persoonlijk al niet zo’n fan van adverteren in de gedrukte media omdat de directe resultaten altijd al bedroevend waren, maar ook de indirecte effecten gewoonweg niet te meten zijn. Wij hebben daarom al in het begin van de crisis het over een andere boeg gegooid en zijn gaan investeren in het aanwenden van sociale/digitale media.
Achteraf bezien was dat een hele klus, we wisten eigenlijk nog niet eens wat het doel kon zijn van de inzet van Digitale Media, laat staan hoe dat onbekende doel te verwezenlijken. Het was in crisistijd een hele investering waarbij we nooit garanties hebben gehad dat we op de goede weg zaten.
Nu plukken we al enkele jaren de vruchten van onze investering. Het werkt zoals we verwachten en onze opdrachtgevers beginnen daar de vruchten van te plukken. We hebben het gevoel dat we een voorsprong op de markt hebben. Dit verplicht onszelf om die voorsprong trachten te behouden en telkens met nieuwe ideeën en technieken te komen. Inmiddels is de Video Tour over bedrijventerreinen, met vooralsnog een viertal promo’s (die uiteraard via YouTube te bekijken zijn en die onze zoekers informatie zullen verschaffen over ons werkgebied) daar onze volgende stap in.
Toen ik laatst een blad open sloeg en maar liefst 5 paginavolle advertenties van bedrijfsmakelaars zag staan dacht ik bij mezelf: “de papieren Tijger is weer terug…”. Met die voorsprong van ons zit het voorlopig wel goed.
Klik hier voor een reactie per e-mail