Sinds een maand hebben we twee HBO Studenten in huis, die gedurende een periode van circa 6 maanden bij ons hun afstudeeropdracht komen vervullen. Tijdens één van de periodieke gesprekken met onze afstudeerders kwam onze Mission Statement ter sprake. Of eigenlijk het ontbreken ervan. Dit verbaasde mij enorm.
Als ondernemer weten wij natuurlijk precies wat wij willen en nog beter wat wij bedoelen (of bedoeld hebben). Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat een ondernemer zijn nieuwe onderneming begint met het idee: ‘zo, en nu zullen we eens even gaan kijken wat ze zullen gaan doen”. Dat kan niet, zo zit een ondernemer gewoonweg niet in elkaar.
Hoe ondernemers vaak wèl in elkaar zitten is dat zìj precies weten wat ze willen, maar dat ze vaak vergeten om daar hun omgeving van in kennis te stellen. Dat is over het algemeen géén onwil. Men denkt er simpelweg niet aan en verwacht dat de omgeving dat gewoon wel weet.
De praktijk is anders en het risico voor veel onbegrip ligt op de loer. Personeel dat zich nèt niet realiseert wat de ‘baas’ voor ogen heeft met een bepaalde opdracht of een klant die een andere verwachting heeft ook al strookt die verwachting misschien niet met de prijs die hij bereid is om te betalen. In al deze gevallen had een heldere formulering van de missie van de onderneming misschien klaarheid kunnen brengen en zou veel discussie voorkomen kunnen worden. Discussie leidt in vele gevallen tot scheve gezichten, meer kosten en derhalve minder winst.
Ook ik heb onze missie kraakhelder voor ogen.
Al sinds de oprichting van Saris & Partners Makelaars hebben wij als missie, dat wij er naar streven dat als je over 25 jaar een willekeurig ondernemer in onze regio vraagt welke bedrijfsmakelaar je moet hebben als je betrouwbaar en deskundig geholpen wilt worden, hij zonder twijfel Saris & Partners Makelaars zal noemen.
Wij beseffen dat we de lat hiermee hoog gelegd hebben, maar we menen het uit de grond van ons hart. Toen ik deze week een groot bord van onze concurrent zag staan bij het pand waarvan ze zelf eigenaar zijn, dacht ik bij mezelf: “misschien is het toch niet zo moeilijk”.
Voor reacties; toin.saris@sarisenpartners.nl